"Mami, tati, jsem vegetarián."

20. srpna 2013 v 23:26 | Jimmy Mindfucker |  mindfuck
EDIT 2015: Už je to víc jak rok, co jsem vysadila veškerý mléčný výrobky, pozvolna přestala s konzumací ryb a vajec z velkochovů. Vegan nejsem a nějaký ten čas ještě nebudu - stále totiž ve velmi omezeném množství (tzn. 1-2x za měsíc) jím něco s domácími vejci a med od známých. Chápu, že mě za to spousta veganů může odsoudit, ale třeba jen díky mně a tomu, že "jakože jím" domácí vajíčka, máma přestala kupovat ty z obchodu. A to je podle mě lepší, než striktně všechno odmítat.

--- Pokračování článku z roku 2013

Vzpomínám si na moment, kdy jsem si poprvé řekla: "Mně to maso prostě nechutná, já ho jíst nechci a nebudu". Bylo mi patnáct a kvůli úrazu jsem tvrdla přes Vánoce už tři týdny doma, a to mě ještě další tři měsíce čekaly. Tenkrát mi to vydrželo čtvrt roku, a nějak striktně jsem to nedodržovala. Pořádně jsem to porušila až svým prvním tatarákem v životě, byl možná duben, nebo květen.
O rok později jsem "do toho" spadla znovu. Začínalo jaro (pokud se tak tomu dalo říkat v těch minus deseti) a mně se představa toho, že se mi v puse porcuje zvíře, začala hnusit zhruba tolik, jako představa, že ještě pomalu na jatkách, těsně před porážkou, se do těch kuřat, která už visí dávno hlavou dolů, sypou hormony. Po pár měsících jsem si to striktní vegetariánství potvrdila tím, že jsem si na jedné oslavě nabrala šílené množství tataráku (pravděpodobně posledního v životě) a z kombinace tataráků s pitím, jsem celou noc strávila na záchodě s kýblem u pusy. Od té doby jsem ještě snědla asi tři kolečka vysočiny, kousek nějaké sekané, kterou mi objednali a já měla fakt hlad a dva šneky se slaninou, a v budoucnu se chci vzdát úplně všech živočišných produktů a stát se veganem.


Nikdy jsem neměla pocit, že by tak banální věc, jako vegetariánství, mohla někoho omezovat. Ale za dobu, co uznávám tento styl života, už se mi spousta lidí snažila tento stav vymluvit, a kolikrát ty reakce fakt stojí za to. Lidi jsou někdy docela agresivní, jako kdyby se jich to dotýkalo. Nejčastější reakce jsou následující:

"Já bych vegetarián být nemohl."
Sice vás to po čase začne nudit, protože má každý tendenci převyprávět vám svůj životní příběh o tom, že mu maso chutná a potřebuje ho. Ale jinak je to reakce vstřícná, především, pokud se v tom dotyčný nechce dál pitvat.

"Proč?"
Odpověď "Osobní přesvědčení" a "Je toho mnoho" často nestačí, ale proč? Je to fakt nuda. Papouškování toho samého pořád dokola.

"Cože? Ty nejíš maso? A kde bereš živiny?"
Světe, div se. Živiny jsou dostupné i mimo maso! Nemám pocit, že by živiny v mase byly tak důležité, že by se nedaly nahradit čistě rostlinnou stravou.

"Budou ti padat vlasy a budeš neplodná."
Možná to není vidět na první pohled, ale to, že nežeru maso, neznamená, že jsem totální idiot. Když přestanu jíst maso, tak logicky přemýšlím nad následky. A výsledek je takový, že živin mám dostatek, vlasy mi nepadají, a co se týče plodnosti, tak bych se rozhodně daleko víc bála sežrat maso z Mekdonalda, protože tam je toho víc, jak v antikoncepci. Tedy sraček.

"A myslíš si, že někomu pomůžeš? Ta zvířata se budou zabíjet i bez tebe."
Pomůžu sobě. Minimálně.

"Rostliny mají taky city a žereš je."
Tato otázka je docela problém, protože mám rostliny ráda, jsem si stoprocentně jista, že mají vysokou úroveň vnímání a nelíbí se mi, že je někdo trhá zbytečně. Ale podle mě je maso pro člověka spíše škodlivé, než prospěšné, u rostlin je tomu naopak. Když je nějaká rostlina pro člověka neuzpůsobená, je jedovatá. V opačném případě je prospěšná. Jíst ovoce, zeleninu a bylinky znamená, že budeme zdraví, a kdyby to tak příroda nechtěla, tak by to nedovolila. Kromě toho si nemyslím, že by bylo špatné utrhnout si třeba broskev, nebo jablko ze stromu, nebo ho třeba zvednout ze země. Proč by ta rostlina (kromě účelu šíření, samozřejmě) dávala své plody jen tak, aby si je nikdo nemohl vzít, pro srandu králíkům?

"Naše tělo je uzpůsobeno k tomu, abychom jedli maso."
Nedávno jsem viděla někde nějakou moc hezkou přednášku o tom, že máme tělo velmi podobné býložravcům a neměla jsem pocit, že by to neměla být pravda. Naše pusa dokáže přežvykovat stejně, jako ústa býložravců, ze strany na stranu, kdežto masožravci mohou kousat jen nahoru a dolů. Chybí nám drápy, které mají třeba šelmy, a tenké střevo (a teď fakt nevím, jestli jsem plácla správný orgán) máme delší, než masožraví živočichové, protože strávit byliny znamená delší proces. Mohla bych pokračovat, kdybych si z toho dokumentu pamatovala ještě něco. Pardon.

"A co šelmy? Vždyť ty by bez zabíjení nepřežily!"
Nejsem šelma, jsem člověk. A zbytek se odvíjí od předchozí otázky.

"V právěku se začalo žrát maso, a díky tomu jsme se začali vyvíjet."
Nicméně já nežiji v pravěku, ale žiji teď. Sedím u počítače a nemám pocit, že bychom se měli vyvíjet v nějakou ještě vyšší rasu nebo živočicha, naprosto by stačilo dostat globálně rozum. A k tomu mrtvá prasata a krávy nepotřebuji.

Tak ještě jednou - vegetariánství, či veganství, nikoho neomezuje. Pokud je vaše dítě vegetarián, tak mu k obědu dejte jen brambory, a ať se o hlavní chod místo řízku postará klidně sám a obalí si sýr. Pokud se váš partner stal veganem a odmítá vám vařit mrtvá zvířata, či mléčné a vaječné pokrmy k obědu, tak se naučte vařit sami a obědvejte spolu, každý něco jiného. I veganská kuchyně je velice rozmanitá a je daleko víc ohleduplné vzdát se masa, než se masem ládovat, ještě k tomu několikrát denně, ale jen málokterý vegan vás z toho nařkne a bude vás nutit změnit své stravovací návyky. Pokud chcete, aby váš partner jedl jinak, tak má úplně stejné právo chtít to on po vás. A pokud chcete být konfliktní osoba, nebo chcete moralizovat, tak nezačínejte u toho, kdo je a kdo není masožrout, ale u toho, že se vám před vchodem mydlí cikáni!
 

16 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 pastel-hero pastel-hero | 20. srpna 2013 v 23:54 | Reagovat

Tleskám.

2 taradorizp taradorizp | E-mail | Web | 21. srpna 2013 v 0:14 | Reagovat

Když jsem v patnácti přestala jíst maso, tak to naši vzali kupodivu dobře. Máma mě nechala asi týden o suchých bramborách, ale když viděla, že to se mnou nehne, rozhodla se mě v tom podporovat. Zato ostatní se ještě teď občas diví "Proboha, jak můžeš nejíst maso?!" :-D

3 Chii Chii | Web | 21. srpna 2013 v 0:14 | Reagovat

Ono to inteligentněji napsat nejde: tak dobrý stěry už jsem sakra dlouho neviděla. Jen doufám, že to bude odpůrcům veganství stačit dost na to, aby jednou zavřeli hubu. Není nad jejich originální poznatky typu "Zvířata budou zabíjet, i když ty je žrát nebudeš." To je starý jak lidstvo. :D

4 Že by já? Že by já? | E-mail | Web | 21. srpna 2013 v 0:45 | Reagovat

Ať si každej žere, co chce. Fakt jsem nikdy nepochopila, proč to lidi pořád řeší - a to narážím jak na odpůrce, tak na zaryté obránce vegetariánství. (Protože takové to psychické vydírání ve stylu: "Ach bože, snědl jsi živého tvora, shoř v pekle, zrůdo!" nebo "Psa nesníš, ale chudinku kravičku jo?" není o nic příjemnější než napadání vegetariánů.)

Co je na tom tak složitýho k řešení? Když mi někdo řekne, že nejí maso, tak to budu respektovat a udělám mu například obalovanej květák místo řízku, aby se s náma mohl najíst. Ostatně, když si někoho zvu na návštěvu a předpokládám, že u nás bude jíst, vždycky se ptám, co by si dal a co vyloženě nesnese. U mě to jsou houby a masa kromě kuřecího a tak chápu, že jíst něco, co se mi příčí, návštěvu rozhodně nezpříjemní.

Jináč je mi to jedno do chvíle, kdy na mě lidi vyrukujou s tím, jak je to super být vegetariánem a že jsem necitelný masožrout. V tu chvíli končím a odcházím - poněvadž mě nezajímá, proč je dotyčný vegetarián, ani to, jaký jsem nelida, že si pochutnám na mase. Až mě to zajímat bude, pak se ráda někoho z vás "býložravců" zeptám - prozatím zůstávám ve stádiu: "Děcká, jezte třebas kamení, je-li vám to milý, ale mě do toho netahejte." ;-)  :-D

5 Guizmo Guizmo | E-mail | Web | 21. srpna 2013 v 1:06 | Reagovat

Zkoušela jsem to zkoušela... ale podlomilo mi to na dlouho zdraví, jenom jsem vynechala a nenahradila, hloupé, ale moje tělo už nemůže bez masa vydržet. Prostě šílí když ho nemá... asi se bojí, že to zkusím znova.

6 Tevuori Tevuori | Web | 21. srpna 2013 v 1:06 | Reagovat

Však ať si každý jí, co je mu libo. Já maso ráda, ty zas ne. Vždyť je to fuk. Je spousta jiných věcí, které je třeba řešit... :) Dokud do toho jeden druhému nekecají, není důvod, aby vegan a masožravec nemohli žít vedle sebe v klidu a míru.

7 ilunga ilunga | E-mail | Web | 21. srpna 2013 v 1:21 | Reagovat

Dost dobrý článek :) nejvíce na mě zapůsobily věty "Nejsem šelma. Jsem člověk." A naprosto s tebou souhlasím. Jen bych dodala pár maličkostí. Vegetariánka jsem už půl roku a musím říct, že pokud jde o chuť, maso mi vůbec nechybí, ale pokud jde o potřebu mého těla, je to.jinak. Od doby co nejím maso jsem mnohem více unavená a bolí mě kosti, což je při aktivním stylu života, nevýhodné.

8 James James | Web | 21. srpna 2013 v 7:43 | Reagovat

Gary Yourofsky approves.

9 Houbička Houbička | E-mail | Web | 21. srpna 2013 v 8:47 | Reagovat

Skvělý článek na tohle téma je zde http://soucitne.cz/ukazkovy-rozhovor-s-odpurci-rostlinne-stravy :-)

O živinách u veganů jsem také nedávno napsala článek....

Ještě proč jíst rostliny - když zabiješ zvíře, které nemohlo až do smrti žít normálním životem, tak je v něm destruktivní energie a ty jí sníš...

Myslím, že nemá smysl srovnávat člověka s masožravcem. Nikdy neříká, že jsme šelmy, tak proč se srovnávat s nima? Měli bychom se srovnávat jen se všežravci. A ano i tady panuje neshoda - a nejpodobnější jsme frutariánům (tedy zvířatům, kteří jedí jen plody; ne bylinožravcům, takže bychom vlastně neměli jíst trávu, saláty a tak)

Člověk začal jíst maso v době ledové, kdy neměl dostatek rostlinné potravy. Do té doby byl (a měl zůstat) plodožravec. Už je vědecky vyvráceno, že bychom byli díky masu chytřejší. Mozek se nám zvětšil zároveň se vzpřímenou chůzí, kdy jsme začali potřebovat méně energie na lezení po čtyřech -přeci jen chůze po dvou je méně náročnější - a energie se přesunula do mozku.

Hezký článek :)

10 explicitly explicitly | Web | 21. srpna 2013 v 9:16 | Reagovat

Maso mám sice ráda a život bez něj si nedokážu představit, ale když to někdo nejí je to podle mě jeho věc a když přijde vegetariánská návštěva tak prostě udělám pro ně slaný závin bez masa se zeleninou a je to  ;-)

11 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 21. srpna 2013 v 9:19 | Reagovat

Myslím, že nejíst maso, to by bylo všem doma jedno. Ačkoli já maso jím, protože ho mám ráda. Ale když jsem řekla, že nebudu jíst párky a klobásy, protože je mi po nich blbě, sekanou, protože nevěřím, že v ní není nějakej hnus místo masa a podobné výrobky, to jsem byla za děsnýho exota!

12 Ecritte Ecritte | Web | 21. srpna 2013 v 10:02 | Reagovat

Beru vegetariány. Existuje sója a díky zdravé výživě vim, že veškerá zelenina se dá spracovat tak, aby nám to chutnalo. Vegany nechápu,jelikož přece jen co nedostanem z masa, to dostaneme z mléka, vajec. Jíst jen rostlinnou stravu, to už je zas krajní řešení.
Ale je na každém z nás, jak naloží se svým životem.

13 Ta-zRozená Ta-zRozená | E-mail | Web | 21. srpna 2013 v 10:52 | Reagovat

Jsem vitariánka, takže kromě otázek,co tu uvádíš, musím často odpovídat i na otázky "Co vlastně jíš" a "Jak můžeš takhle žít". Z vlastní zkušenosti vím, že žádné přesvědčování, ať z jedné či druhé strany, není absolutně k ničemu. Tahle změna je tak velká, že si k ní prostě musí dojít každý sám. Já bych ještě před pár lety taky nevěřila, že jednou budu na syrové stravě, vlatně jsem bývávala takový odpůrce vegetariánství. :D
Teď všem odpovídám, že je to otázka osobní filozofie a že by to bylo na delší povídání... a hele! Většinou všichni zmlknou a už se víc neptají. :D Holt filozofie bere málokoho. :-D

14 Jimmy Mindfucker Jimmy Mindfucker | Web | 21. srpna 2013 v 11:01 | Reagovat

Děkuji blog.cz za to, že mi neodesílá komentáře delší, než články.

Jen jsem ve zkratce poznamenala, že ve článku jsem namísto všežravců masožrouty neuváděla záměrně, prostě mi to nějak přišlo pod prsty. Není to nic osobního a fakt jsem možná jenom tupá, ale termín všežravec mě prostě nenapadl, stejně tak poznámka s býložravci - podle mě je taky ideální být frutarián, nebo vitarián. Ale zatím to u mě není aktuální.

Jinak mě překvapuje, kolik vegatariánů vůbec neřeší testování produktů na zvířatech, nosí vlnu, nebo semiš. A začala jsem to řešit asi až taky teď o prázdninách. Říkala jsem si, jestli mám všechno to oblečení vyhodit, stejně jako tu kosmetiku, protože toho doma moc netestovaného nemáme. V podstatě je to stejné jako s masem, jednou ho máme doma  tak bych ho měla sníst, ale nepociťuju to tak... Kosmetiku si na sebe poctivě dopatlám a přestanu ji používat. Ale mám třeba semišovou sukni, která je fakt moje nejoblíbenější, ze sekáče, a té se nevzdám. Ale je to trošku vnitřní boj.

15 Ecritte Ecritte | Web | 21. srpna 2013 v 11:23 | Reagovat

[14]: Myslím si, že argument, že jsme všežravci moc nepodporuje vegetariány, jelikož se poté nabízí, že když sme všežravci, tak by jsme měli jíst všechno od zeleniny po vepřoví

16 Jimmy Mindfucker Jimmy Mindfucker | Web | 21. srpna 2013 v 11:31 | Reagovat

[15]: To na tom nic nemění, stále se zdá, že lidské tělo není uzpůsobeno tomu, abychom jedli všechno, ale abychom vynechávali většinu živočišných produktů.

17 niše niše | 21. srpna 2013 v 12:19 | Reagovat

Najhoršia je otázka prečo. Položia ti ju toľkokrát, až začneš mať pocit, že vysvetlenie proste neexistuje.

18 Allys Allys | Web | 21. srpna 2013 v 12:49 | Reagovat

Já zastávám názor, že je to každého věc. Pokud nechceš jíst maso, nikdo tě nemůže nutit. Já tedy zase maso krom kuřecího a králičího nijak extra nejím, takže ti rozumím, ale nikdy mě nenapadlo přestat jíst maso kvůli tomu,že nebohá zvířátka tím umírají. tak to prostě na světě chodí, bohužel =)

"Já bych vegetarián být nemohl."
Sice vás to po čase začne nudit, protože má každý tendenci převyprávět vám svůj životní příběh o tom, že mu maso chutná a potřebuje ho. Ale jinak je to reakce vstřícná, především, pokud se v tom dotyčný nechce dál pitvat.

"Proč?"
Odpověď "Osobní přesvědčení" a "Je toho mnoho" často nestačí, ale proč? Je to fakt nuda. Papouškování toho samého pořád dokola.

"Cože? Ty nejíš maso? A kde bereš živiny?"
Světe, div se. Živiny jsou dostupné i mimo maso! A především teď, když jsem začala jíst ryby (cca 2 měsíce), i když je jím velice málo. Nemám pocit, že by živiny v mase byly tak důležité, že by se nedaly nahradit čistě rostlinnou stravou.

"Budou ti padat vlasy a budeš neplodná."
Možná to není vidět na první pohled, ale to, že nežeru maso, neznamená, že jsem totální idiot. Když přestanu jíst maso, tak logicky přemýšlím nad následky. A výsledek je takový, že živin mám dostatek, vlasy mi nepadají, a co se týče plodnosti, tak bych se rozhodně daleko víc bála sežrat maso z Mekdonalda, protože tam je toho víc, jak v antikoncepci. Tedy sraček.

"A myslíš si, že někomu pomůžeš? Ta zvířata se budou zabíjet i bez tebe."
Pomůžu sobě. Minimálně.

"Rostliny mají taky city a žereš je."
Tato otázka je docela problém, protože mám rostliny ráda, jsem si stoprocentně jista, že mají vysokou úroveň vnímání a nelíbí se mi, že je někdo trhá zbytečně. Ale podle mě je maso pro člověka spíše škodlivé, než prospěšné, u rostlin je tomu naopak. Když je nějaká rostlina pro člověka neuzpůsobená, je jedovatá. V opačném případě je prospěšná. Jíst ovoce, zeleninu a bylinky znamená, že budeme zdraví, a kdyby to tak příroda nechtěla, tak by to nedovolila. Kromě toho si nemyslím, že by bylo špatné utrhnout si třeba broskev, nebo jablko ze stromu, nebo ho třeba zvednout ze země. Proč by ta rostlina (kromě účelu šíření, samozřejmě) dávala své plody jen tak, aby si je nikdo nemohl vzít, pro srandu králíkům? ten dokument mohl být vážně zajímavý.

19 Allys Allys | Web | 21. srpna 2013 v 12:49 | Reagovat

ou pardon, měla jsem to skopčené a četla v tomhle :D

20 Aailyyn Aailyyn | Web | 21. srpna 2013 v 13:20 | Reagovat

Jediný, co mě na vegetariánech trochu dráždí je právě to, že většina nepřemýšlí (a co si budem vykládat, hlavně holky na parádu slyší) o kosmetice testované na zvířatech (může to být šampon jako rtěnka a bez prvého se neobejdete), o oblečení nebo botech (kožené boty jsou chtěj nechtěj o mnoho řádů kvalitnější než koženka). Další morální problém jsou léky. Ty se testují a testovat budou. Maso se dá poměrně snadno nejíst. Prostě si koupíte místo řízku sýr, není problém. Ač nejsem vegetarián, nemusím mít třikrát denně "maso s masem". Nejsem zarytý masožrout, zelenina mi chutná a odporuju představě člověka, který se bez flákoty na talíři nenají. (Snažím se žít zdravě.) Vegetariánská strava může být i pro nevegetariána chutná, zdravá, dostupná. S kosmetikou a oblečením je to ovšem horší. Netuším upřímně, čím si vegansky umýt vlasy a co si vzít na angínu. To, že značka netestuje na zvířatech ještě neznamená, že netestovala určité složky a to, že někde se to možná nesmí, neznamená, že jinde je to rovněž zakázané. No a léky jsou samostatná kapitola, to jinak nejde. (A ať se nikdo neodvolává na to, že "dřív to šlo". Nešlo, dřív půlka Evropy pomřela na banální nemoc jen to fiklo.)

21 Jimmy Mindfucker Jimmy Mindfucker | Web | 21. srpna 2013 v 21:47 | Reagovat

[20]: Já třeba léky jím naprosto minimálně, irituje mě, že zvířata umírají jen kvůli tomu, aby byl ibalgin růžovej a vlastně jedinej lék, bez kterýho se neobejdu, je jednou za čas kinedryll, kterej dlabu třeba desetkrát do roka. No a samozřejmě v momentě, kdy budu mít v krku knedlík a budu prolezlá chřipajznou, tak si ten penicilín vezmu, i kdyby za něj padlo sto krav, protože je to v zájmu mého vlastního života, ale když si někdo dává ibalgin jen tak, protože ho pobolívá hlavinka? Protože je ve stresu? A zároveň nedlabe řízky, protože je to neetické? Tudy cesta nevede. Ale fajn poznatek, zrovna na léky jsem docela pozapomněla, vzpomenu si vždycky jenom na to barvivo.

22 Hifi Hifi | Web | 22. srpna 2013 v 1:55 | Reagovat

Ten článek bych nejraději dala přečíst matce, která je proti tomu. Několikrát jsem se o vegetariánství snažila, ale prostě je proti tomu.
I bych to těch pár let vydržela, kdyby nedělala ty smažený apod. hnusy, co z nich tuk jen teče... =.= Když už ne jako vegetarián, aspoň zdravě bych prosím ráda žila!

23 Jane Jane | E-mail | Web | 23. srpna 2013 v 18:20 | Reagovat

Já nejsem vegetarián, ale jím hodně málo masa. Nikdy bych to rodičům ale neřekla. Moje matka je v pohodě, ale u mýho otce (a celýho zbytku rodiny) to spadá do stejný kategorie jako "jsem závislá na heroinu", "jsem těhotná", "jsem lesba" nebo "živím se prostitucí" (můžeš si vybrat co z toho je pravda).

24 Sylvana Raven Sylvana Raven | 23. srpna 2013 v 19:11 | Reagovat

Úžasně výstižný.
Není co dodat.

[23]: To s tou rodinou mě pobavilo. U nás to v určitým rodinným kruhu spadá do kategorie "plánuju si dlouhodobou sebevraždu" nebo "zase mi hráblo". -_-

25 Doma Doma | Web | 25. srpna 2013 v 16:28 | Reagovat

U mě máš obdiv, protože bych nevydržela bez řízku :D :D :D :D

26 Mavis E. Strix Mavis E. Strix | E-mail | Web | 26. srpna 2013 v 12:16 | Reagovat

Úžasný článok, naozaj zas raz tlieskam! Ja osobne som tiež vegetariánka, aj keď nie 100-percentná. Čo sa salám, klobás, slanín alebo šuniek týka, tieto veci naozaj nemusím. Bravčové mäso, hydina, divina alebo akékoľvek iné mäso sa mi absolútne hnusí. Jednoducho mi nechutí a presne, ako si napísala - predstava, že práve prežúvam niečo, čo kedysi jedlo, dýchalo a pohybovalo sa, sa mi vyslovene hnusí.

Častokrát sa stretávam s otázkami podobného formátu, ako sú uvedené vyššie. "Prečo si vegetariánka?" "Ty mäso musíš jesť, ešte sa vyvíjaš!" "Z mäsa nepriberieš, neboj..." - nenávidím takéto poznámky!

Premýšľala som aj nad vegánstvom, no rozhodla som sa, že to predsa len skúsim až po tom, ako sa mi organizmus plne vyvinie. Okrem iného - syr milujem, horšie je to už s vajíčkami, ktoré dvakrát moc nepreferujem.

Každopádne, ešte raz chválim za naozaj dobrý článok a som rada, že som narazila na ďalšiu osobu, ktorá chápe zmysel a význam vegetariánstva :)

27 Kariol Kariol | Web | 28. srpna 2013 v 8:56 | Reagovat

Jednou jsem zkoušela být vegetariánem, ale mí rodiče mi za to doslovně nadávali. Otázky, které jsi zodpověděla, byly na denním pořádku a já jsem po několika týdnech začala maso zase jíst, abych měla pokoj. :-x

28 Vendy Vendy | Web | 31. srpna 2013 v 17:03 | Reagovat

Přes všechny argumenty pro a proti si myslím, že do vegetariánství by neměly být zataženy děti (ehm, teď to vyznělo, že je to něco špatného, tak jsem to ale nemyslela). Samozřejmě by dítě nemuselo být živeno salámem ráno, v poledne a večer, navíc prokládáno masem, ale mělo by jíst tak nějak všechno. Tedy i maso, i vajíčka, i mléko (pokud možno čerstvé), sýry, luštěniny, zeleninu, ovoce, pečivo i těstoviny. Až bude dospělé, může se rozhodnout, jestli vegetariánit, nebo ne...
Za sebe přiznávám, že bych vegetariánka být nemohla, jsem fakt masová. Ale zelenina i ovoce mi chutná, neošklíbám se nad ní a klidně si dám spařenou brokolici nebo špenát nebo zelnou polévku. 8-)

29 Akiyama Kara Akiyama Kara | Web | 4. září 2013 v 12:32 | Reagovat

Můj otec mě živí masem nonstop, počemž je mi často špatně a jsem vykrmována tak, že mám na 160cm (ani to ne) asi 50kg. Maso jím, ale ne pořád, hodně často sním nějakou chudáčka kytičku.
Mimochodem, někde jsem slyšela, že orgány člověka jsou nejvíce podobné orgánům prasete a máme i jeden orgán úplně stejný, nebo jak to je, takže je pravděpodobné, že jsme všežravci. Ale nejsem biolog a nerozumím tomu, takže bůhví jak to je. :D

30 Leome Leome | E-mail | Web | 4. září 2013 v 12:56 | Reagovat

Já se s vegetariánstvím snažím smířit - také bych chtěla být jenom pescovegetarián, a maso bych klidně dokázala nejíst - horší je to s mléčnými přípravky :/. Mám moc ráda jogurty a sýry, a není pro mě lehké, dát si k snídani radši jen marmeládu, místo mého oblíbeného sýra :/.
Myslím, že bych to dokázala, nejíst mléčné výrobky - ale taky mě zarazilo to, co mi na to řekli rodiče: "Že chtějí být normální rodina." - je snad na vegetariánství něco nenormálního? Ne...
Snad se mi podaří posílit moje sebevědomí a s mléčnými výrobky přestat úplně - snad... :-). A jak jsi se s tím vyrovnávala ty (nechtěla jsi kvůli jedné krabičce jogurtu občas porušit "pravidla" veganství? Nechtěla jsi s tím obšas seknout?) ?

31 Tai Todd Tai Todd | Web | 4. září 2013 v 13:14 | Reagovat

Je to každého věc, ale pořád, i když je dnes společnost někde jinde, mám pocit, když někomu řeknu, že jsem vegetariánka, oni slyší "vraždící maniak" reakce jsou totiž podobné. Maso se mi hnusí, nejím ho asi od čtrnácti a to kompletně, ted po sedmi letech přecházím na veganství a je mi fajn.... ale nemůžu si odpustit poznámku, pesca vegan? Já nevím, jak někteří uvažují, ale ryba ze země neroste, je to živočich, tudíž vegan,co jí rybu, nebo vegetaián co jí rybu,neexistuje, ať si každý jí co chce, ale neřadí se někam, kam to nepatří, je to asi takový, jako když někdo jen nejí vepřové protože mu nechutná a už by se řadil mezi vegeněco....

32 takara takara | Web | 4. září 2013 v 15:14 | Reagovat

Je to každého věc. A co se diskuze týče pravdu mají, oba tábory. Co se mě týče, nemám ráda vnucování názoru ani jednou ani druhou stranou. Prostě žijme tak, abychom byli spokojení s tím, jak žijeme. ;-)

33 Anne Eyre Anne Eyre | E-mail | Web | 4. září 2013 v 15:33 | Reagovat

Ve škole máme vždycky možnost mít dopředu natrvalo předobjednané vegetariánské jídlo, a že toho dokážou vymyslet hodně.

Máma už se taky smířila s tím, že to nejím, takže dostanu třeba omáčku a rýži. Maso mi moc nechutná, ale když je kuře/ryba, občas si dám, vadí mi jen hovězí, vepřové,... (napadá vás i jiné?). Jde o to, že mi to nechutná a často to nedokážu spolknout (psychika?), takže já v podstatě jsem vegetarián, nevadí mi to, ale občas mě mrzí, že si nemůžu dát něco, co jiní v pohodě sní. Ale radši zůstávám u "nechutná mi to", jelikož vysvětlovat tohle je na dlouho. :D
Bohužel to i omezuje. Jakmile vyjedu na menší akci (třeba malé jezdecké závody), stane se mi, že si můžu koupit k jídlu klobásu, nebo bramborák se šunkou, nebo párek v rohlíku. A najezte se, když tam jste třeba celý den... :(

34 ellie. ellie. | Web | 4. září 2013 v 15:50 | Reagovat

počkat.. tady jsem byla! strašně dávno, ale je to tu pořád stejný. já jsem měla ještě nějaký trapný 'přechodný blog' a ty jsi tu psala o nějakém cizinci (myslím nějakým seveřanovi), co pro tebe má roztomilou přezdívku. a já jsem to tu žrala. jako fakt se mi tu strašně líbilo, protože fakt mám ráda bernarda z black books a fakt se mi líbil ten klip na she's lost control (úplně jsem tehdy čuměla, že nejsem jediná, kdo tu písničku má tak ráda). a díky ti, velká úvodní stránko blogu - našla jsem si cestu zpátky:D nepočítej s tím, že odlezu..

jinak já jsem taky vegetariánka. nebo se spíš snažím být. nechci jíst maso, protože dokument 'raději vidličky než nože', ale jsem alergická na sóju, což je obtížný. na rohlících se sýrem nemůžu žít věčně.
debilní lidi, co říkají ty věty psaný kurzívou, jsou debilní.

bez konzumace masa mi vypadají všechny vlasy a umřu na nedostatek bílkovin a vitaminů, protože maso obsahuje veškerý živiny světa. teda aspoň mi to všichni chytrolíni tam venku tvrdí.

35 -MSW- -MSW- | Web | 4. září 2013 v 16:08 | Reagovat

dobre,ja síce vegetáriánka nie som no neznášam bravčové mäso (vôbec ho nejem).no nebudem ti hovoriť,aké je mäso chutné ale aj zdravé-je to tvoja voľba :-)  ;-) zaujímavý článok,tlieskam :-)

36 Džejn Džejn | Web | 4. září 2013 v 17:54 | Reagovat

Veľmi príjemný článok. Som vegetariánka už niekoľko rokov a neustále sa stretávam s rovnakými otázkami. Už som to dávno prestala riešiť. Len sa na nich usmejem a zbytočne nemíňam slová lebo ostatný si budú tak či tak myslieť svoje. Len mi je niekedy za ťažko keď mi niekto do toho čo jem stále kecá. Ja sa nezaujímam čo iný jedia. Keď to chcá jesť tak prosím, je to ich život. Ako sa hovorí: "Ži a nechaj žiť". Ale je trochu smutné, že sa táto téma neustále rieši aj v terajšom modenom svete.

37 the-eternal-sattva the-eternal-sattva | Web | 4. září 2013 v 18:14 | Reagovat

Tleskám. Taky k tomu směřuji, ale není to věc, kterou člověk zlomí ze dne na den. A otázka "komu tím pomůžeš?" opravdu není na tak inteligentní úrovni, abych vůbec plýtvala energií na ni odpovídat...

38 Lea. Lea. | Web | 4. září 2013 v 18:58 | Reagovat

Myslím, že je zbytočné sa už nejak vyjadrovať. Jednoducho, perfektný článok!Už to bude druhý rok, čo som vegetariánka a môžem povedať, je mi lepšie :)

39 Verča Verča | Web | 4. září 2013 v 19:35 | Reagovat

Já vegetariáni cháp.Já jim je kuřeší mao.A maso v hamburgeru.Jinak nic nesním za maso.

40 otavínka otavínka | Web | 4. září 2013 v 19:52 | Reagovat

Moc pěkný článek. Tato problematika je mi blízká už proto, že před rokem přišel vnouček na oběd, aniž by prozradil, že nejí maso. Kupodivu mne to nezaskočilo a místo kuřecího řízku jsem mu udělala tofu. Občas si říkám, zda nechybuje, když sportuje, ale i já v posledním čase téměř maso nejím, protože samé hlášky, čím vším se kuřata krmí mne doslova maso z kuřat znechutily. Jím ryby a zeleninu. Přeji vydržet! :-)

41 charlottechocolate charlottechocolate | E-mail | Web | 4. září 2013 v 20:22 | Reagovat

Skvělý článek! Poslední dobou jsem měla čím dál víc takové nutkání maso nejíst, tak jsem si prostě řekla, že to zkusím a od prvního září žádné nejím. Moje mamka řekla, že když to tak cítím, je to dobré a podporuje mě - zásobuje mě jogurty a sýry, takže zatím nemám pocit, že mi něco chybí a maso mi pomalu začíná smrdět.
Ještě o sobě neříkám, že jsem vegetarián, protože maso nejím asi tak čtyři dny, ale už teď se cítím mnohonásobně líp! :-)

42 Veronika Veronika | E-mail | Web | 4. září 2013 v 22:08 | Reagovat

Nikdy jsem potřebu nejíst maso necítila, a přiznávám bez mučení, že jsem z těch, kdož takovéto nutkání nechápou, nejspíše taktéž proto, že mi jedna má bývalá "kamarádka" vegetariánka vnesla do života předsudky před každým takovým.
Ovšem většinou to jest takto: "Fajn, buď jak buď, ale já jsem všežravec, držím se toho, co lidstvu do kolébky vložila matka příroda - lovci a sběrači - a pokud nebudeš stále opakovat, že jsi vegetarián, jako kdyby to bylo něco, za co bys měl být pochválen, tak tě budu respektovat."
Problém je v tom, že většina vegetariánů a jim podobných individuí, se kterými jsem se dosud setkala to jako něco, za co by měli být chváleni a nejlépe obdivování a světově uctíváni, berou... A v tom případě jim většinou řeknu, ať si trhnou nohou, protože s lidmi s IQ 33 (aneb reaguje na světlo a má hlad) se bavit nehodlám.
Nejhoupější totiž je nejíst maso, abyste zachránili zvířata... pokud nejíte maso, protože vám nechutná, či máte nějaký jiný rozumný důvod, pak to není nic divného - já taky nejím cibuli, protože ve mě vyvolává dávící reflex či houby, protože ty mi nechutnají. Ovšem je nutné si uvědomit, že když budou všichni lidé vegetariány (nedej bože vegany), tak populace domácích zvířat klesne a některé druhy úplně vymizí...

43 Denisa Vargová (16 let) Denisa Vargová (16 let) | Web | 4. září 2013 v 22:11 | Reagovat

Nikdy v životě jsem to nezkoušela a po pravdě to ani nehodlám zkoušet. Proti vegetariánům nic nemám a nevadí mi. Ano, občas se jich zeptám jaký je důvod toho, proč maso nejedí, ale vůbec to nemyslím zle. Ovšem znám lidi, kteří mají proti vegetariánům své výsady. Po pravdě? Nechápu to. Každý je nějaký, a když člověk to maso nechutná, tak ať jej nejí. Hlavně ať se zasytí něčím jiným a nepodléhá anorexii. To je asi vše, co bych k tomu řekla já. Mimo jiné máš to moc hezky napsané a moc se mi tvůj blog líbí :)

44 Bewlyer Bewlyer | Web | 4. září 2013 v 22:46 | Reagovat

[6]: súhlasím :) ale inak podarený čánok! pobavil miestami ;-)

45 ethnea ethnea | Web | 5. září 2013 v 5:27 | Reagovat

Clanek pekny, se spoustou veci souhlasim (moc se mi libil ten zaver).

ALE

Cloveka, co ji ryby, vegetarianem nenazyvam. Ryba je totiz take zivocich. A JE to maso. Clovek, co neji zadne zivocisne produkty, krome ryb, je pesceterian. Ano, vim, ze jsi to v clanku zminila - ovsem vyraz pesco vegan, ten je uplne mimo. ;-)

Jinak ani ja nikoho nesoudim a uz vubec nepresvedcuju. Ve svem okoli jsem siroko daleko jedina. Prakticky jsem nikdy vegetariana "na zivo" nepotkala. A co je ale zase fajn, ani me nikdo nepresvedcuje, abych maso zacala jist.

Co se zdravi tyce, nevim jak ty, ja jsem vegetarianem uz pres 6 let (paani ten cas ale leti) a zadne ty silene problemy se u me neprojevily. Dokonce jsem si nedavno nechavala delat pomerne podrobny rozbor krve a vysel pekne v normalu. Ani muj lekar nemel proti vegetarianstvi namitky (je to rozumny clovek, asi moc dobre vi, ze by to nepomohlo. :-D ).
Spis me fascinuje, ze kazdy druhy mluvi o zdravi a nebezpecich, jake z vegetarianstvi plynou, ale malokdo z takovych lidi uvazi rizika tucneho masa, ktere se skvari na panvi.

[37]: "Taky k tomu směřuji, ale není to věc, kterou člověk zlomí ze dne na den."
No vidis, u me to tak zzrovna bylo. Ze dne na den.

46 Alue Alue | E-mail | Web | 5. září 2013 v 11:01 | Reagovat

Mně je to úplně buřt, co kdo jí. Hlavně aby byl spokojený, nic víc není podstatné.

47 splaime splaime | Web | 5. září 2013 v 11:46 | Reagovat

Ja som tiež vegetariánka. Nejem teda ani ryby a s tvojimi názormy súhlasím. :)

48 Mišulka Mišulka | E-mail | Web | 6. září 2013 v 8:31 | Reagovat

Já jsem maso přestala jíst teprve nedávno.
Když jsme obědvali a můj brácha začal rozebírat, to že jím mrrtvolu, tak se mi zvedl žaudek a k masu mám odpor!

49 Andrea Andrea | E-mail | 13. května 2015 v 16:49 | Reagovat

Vegetariánka jsem už 3 roky.Má zkušenost je taková že maso moje tělo potřebovalo. Hodně jsem zhubla moje plet ztratila barvu a jsem slabší a nemám sílu každý den odpoledne jen spím ,dost jsme omdlívala a dostala jsem prášky (železo Fe), Které beru každý den jen nepomáhali... tak jsem zvýšila na 2 prášky denně jsem dost vybíravý člověk,takže se nedá čemu divit jen by si člověk měl dát pozor aby měl dobrý jídelníček a nebyl blbý jak já :-? 8-)  ;-)

50 danubia danubia | Web | 22. června 2015 v 19:43 | Reagovat

pujcky jeste dnes :-D

51 Alina Alina | 8. prosince 2015 v 11:11 | Reagovat

Bedna pro býložravce, skvělý dárek pro všechny vegetariány:

http://manboxeo.cz/eshop/bedna-pro-bylozravce/

52 Ema Horká Ema Horká | 3. ledna 2016 v 17:59 | Reagovat

snažím se být vegetarián...přijde mi to správné :-)  :D

53 jitka jitka | E-mail | 8. května 2016 v 1:30 | Reagovat

Já jsem dokonce slyšela, že lidé nejdříve jedli jen rostliny (také by to bylo logické...). Vždyť to napadne každého jako první - je to rychlejší a snadnější... A jasně, že těm zvířatům pomůžu, protože menší spotřebou masa se sníží poptávka a i kdyby to mělo zachránit jen jedno prase ročně, taky dobře. ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama